Holstebro Flyveklubs Blog

Holstebro Flyveklubs Blog

Bloggen bruges til distribution af klubinformationer.

Bloggen er frit tilgængelig, men du skal være logget ind for at oprette og kommentere på indlæg. Login fås ved henvendelse til webmasteren. Besøg i øvrigt klubbens hjemmeside!

Medlemsmøde

DiversePosted by Ove Sørensen Wed, November 16, 2016 19:57

Hej alle sammen

Så er initiativgruppen, ved at være klar til at fremlægge vore ideer til fremtidens Holstebro flyveklub og der afholdes medlemsmøde torsdag den 24-11-2016 klokken 19.00 i klubhuset. Lad os sammen se om vi kan finde en model der får skabt noget mere aktivitet osv.

Mvh

Ove Sørensen



En skillevej for Holstebro Flyveklub.

DebatPosted by Ove Sørensen Wed, October 12, 2016 17:32

Hej alle.

Tak for jeres kommentarer – jeg tror reelt ikke vi ser meget forskelligt på tingene.

Til information er vi nogle stykker der efterfølgende har sat os sammen for at undersøge mulighederne for at få gang i svæveflyvningen igen og ikke mindst skolingen - vi taler naturligvis bl.a. om brug af selvstart m.m…..

Dette sker på eget initiativ og uden mandat og uden deadline. Vi ønsker blot hver en sten vendt I en positiv ånd. Jeg er tilbage på tråden, hvis vi får kreeret en fantastisk redningsplan for svæveflyverdelen og dermed hele vores klub ;)

Venlig hilsen, Ove.



Ny Solopilot.

S emnerPosted by Ove Sørensen Mon, September 26, 2016 21:28
Ja så lykkedes det igen. Her til aften gik Søren Schmidt solo. Stor tillykke med det flotte resultat. Stor tak skal lyde til Andreas og Birger for den store hjælp med afviklingen af aftenens flyvning. Desuden skal Erling også have en stor tak for din fine instilling til at hjælpe en klubkammerat.PS. Beklager det liggende billede. Kunne ikke få det vendt rigtigt.smiley

En skillevej for Holstebro Flyveklub.

DiversePosted by Ove Sørensen Sun, September 25, 2016 12:23

En skillevej for Holstebro Flyveklub.

Ja det er måske en lidt voldsom overskrift, men ikke desto mindre føler jeg, at vi efterhånden er nået dertil. Vi har, efter min mening, en helt forkert prioritering af vores flymateriel. Den vi har nu på svæveflyvedelen, henvender sig til folk, som er fuldt uddannede piloter med en Duo Discus T som det dyreste. Flyene til grundskoling og videregående skoling er mildt sagt elendige og et en sædet overgangsfly er ikke eksisterende. Denne sammensætning af flyparken gør, at skal vi overleve som svæveflyveklub, er det de færdiguddannede piloter vi skal ”lokke” væk fra naboklubberne og ind i klubben. Grundskoleelever ser vi hellere hælen af, for der er jo arbejde med at skole dem op og det er jo ikke så godt. Det er en strategi, som er usmagelig og som vi kan se, også total fejlslagen. Duo Discus T tilbringer væsentligt flere dage med flyve vejr i hangaren end i luften. DG 300 flyver endda endnu mindre. Ser vi på antal starter viser det jo endnu engang blot, at det er en god skoleafdeling, som holder gang i en flyveklub, og ikke de piloter, som kommer og flyver 2-3 gange pr. sæson. Jeg er af den helt klare overbevisning, at skal vi overleve og forøge vores medlemstal, er det af største vigtighed, at det grundmateriel vi har, er moderne og lever op til nutidens verden. Allerhelst skal det være fly, som kan starte selv, så vi får en så lidt mandskabskrævende startmetode som muligt, hvor en instruktør og en elev kan mødes i klubben og klare sig selv også på hverdage. Der er i øjeblikket stor bevågenhed på haverier med ”turboflyene”, fra både union og trafik og byggestyrelsen. Disse havarier skyldes langt hen af vejen, at ”turboen” ikke starter (hvilket vi jo også kender fra vores Duo) og piloten er så ikke ordentligt skolet til disse fly. Dette har så resulteret i nogle kedelige haverier gennem de seneste år. Derfor vil en grundskoling med sådanne fly give kommende piloter en meget bedre uddannelse i brugen af motor og kendskab til de kedelige ting, med dårlig glidetal, med udfoldet motor etc. Flyslæb som startmetode er glimrende og skal bruges som supplement, men den seneste sæson har også vist nogle negative sider ved denne metode, som vi ikke må ignorere. Vi er meget afhængige af vore slæbepiloter og at de kommer og passer vagterne, de seneste 10 instruktørvagter jeg har haft, er de desværre udeblevet de 6 gange. Samtidig lammer vi vores UL afdeling ret meget, når vi lægger beslag på Eurofoxen til slæb i weekender. Dette gør at UL piloter ikke kan tage på nogle længere ture ud i fædrelandet, og skolingen for UL elever bliver noget amputeret i weekenderne. Godt grundmateriel vil helt sikkert tiltrænge flere nye til sporten, give mere liv på pladsen og dermed øge kendskabet til klubben i lokalområdet. Får vi flere nye ind, bliver der jo også bedre belæg for at have gode strækfly og sikkert også bedre råd til det. Det jeg vil frem til er, at hvis vi fortsætter med at være så visionsløse, som vi er nu, dør vi som svæveflyveklub, men vi har sikkert nogle få år tilbage for de få i klubben, der er uddannede og som lige kommer og flyver nogle få dage hver sæson.

Jeg er fuldt ud klar over at det er hjerteblod vi berører her, men lad os nu kigge indad og se om ikke vi kan lave os en god og fremtids sikret svæveflyveklub. De ydre rammer er jo vel nok de bedste i landet.

Mvh.

Ove Sørensen



En skillevej for Holstebro Flyveklub.

DiversePosted by Ove Sørensen Sun, September 25, 2016 12:21

En skillevej for Holstebro Flyveklub.

Ja det er måske en lidt voldsom overskrift, men ikke desto mindre føler jeg, at vi efterhånden er nået dertil. Vi har, efter min mening, en helt forkert prioritering af vores flymateriel. Den vi har nu på svæveflyvedelen, henvender sig til folk, som er fuldt uddannede piloter med en Duo Discus T som det dyreste. Flyene til grundskoling og videregående skoling er mildt sagt elendige og et en sædet overgangsfly er ikke eksisterende. Denne sammensætning af flyparken gør, at skal vi overleve som svæveflyveklub, er det de færdiguddannede piloter vi skal ”lokke” væk fra naboklubberne og ind i klubben. Grundskoleelever ser vi hellere hælen af, for der er jo arbejde med at skole dem op og det er jo ikke så godt. Det er en strategi, som er usmagelig og som vi kan se, også total fejlslagen. Duo Discus T tilbringer væsentligt flere dage med flyve vejr i hangaren end i luften. DG 300 flyver endda endnu mindre. Ser vi på antal starter viser det jo endnu engang blot, at det er en god skoleafdeling, som holder gang i en flyveklub, og ikke de piloter, som kommer og flyver 2-3 gange pr. sæson. Jeg er af den helt klare overbevisning, at skal vi overleve og forøge vores medlemstal, er det af største vigtighed, at det grundmateriel vi har, er moderne og lever op til nutidens verden. Allerhelst skal det være fly, som kan starte selv, så vi får en så lidt mandskabskrævende startmetode som muligt, hvor en instruktør og en elev kan mødes i klubben og klare sig selv også på hverdage. Der er i øjeblikket stor bevågenhed på haverier med ”turboflyene”, fra både union og trafik og byggestyrelsen. Disse havarier skyldes langt hen af vejen, at ”turboen” ikke starter (hvilket vi jo også kender fra vores Duo) og piloten er så ikke ordentligt skolet til disse fly. Dette har så resulteret i nogle kedelige haverier gennem de seneste år. Derfor vil en grundskoling med sådanne fly give kommende piloter en meget bedre uddannelse i brugen af motor og kendskab til de kedelige ting, med dårlig glidetal, med udfoldet motor etc. Flyslæb som startmetode er glimrende og skal bruges som supplement, men den seneste sæson har også vist nogle negative sider ved denne metode, som vi ikke må ignorere. Vi er meget afhængige af vore slæbepiloter og at de kommer og passer vagterne, de seneste 10 instruktørvagter jeg har haft, er de desværre udeblevet de 6 gange. Samtidig lammer vi vores UL afdeling ret meget, når vi lægger beslag på Eurofoxen til slæb i weekender. Dette gør at UL piloter ikke kan tage på nogle længere ture ud i fædrelandet, og skolingen for UL elever bliver noget amputeret i weekenderne. Godt grundmateriel vil helt sikkert tiltrænge flere nye til sporten, give mere liv på pladsen og dermed øge kendskabet til klubben i lokalområdet. Får vi flere nye ind, bliver der jo også bedre belæg for at have gode strækfly og sikkert også bedre råd til det. Det jeg vil frem til er, at hvis vi fortsætter med at være så visionsløse, som vi er nu, dør vi som svæveflyveklub, men vi har sikkert nogle få år tilbage for de få i klubben, der er uddannede og som lige kommer og flyver nogle få dage hver sæson.

Jeg er fuldt ud klar over at det er hjerteblod vi berører her, men lad os nu kigge indad og se om ikke vi kan lave os en god og fremtids sikret svæveflyveklub. De ydre rammer er jo vel nok de bedste i landet.

Mvh.

Ove Sørensen



En skillevej for Holstebro Flyveklub.

DiversePosted by Ove Sørensen Sun, September 25, 2016 12:19

En skillevej for Holstebro Flyveklub.

Ja det er måske en lidt voldsom overskrift, men ikke desto mindre føler jeg, at vi efterhånden er nået dertil. Vi har, efter min mening, en helt forkert prioritering af vores flymateriel. Den vi har nu på svæveflyvedelen, henvender sig til folk, som er fuldt uddannede piloter med en Duo Discus T som det dyreste. Flyene til grundskoling og videregående skoling er mildt sagt elendige og et en sædet overgangsfly er ikke eksisterende. Denne sammensætning af flyparken gør, at skal vi overleve som svæveflyveklub, er det de færdiguddannede piloter vi skal ”lokke” væk fra naboklubberne og ind i klubben. Grundskoleelever ser vi hellere hælen af, for der er jo arbejde med at skole dem op og det er jo ikke så godt. Det er en strategi, som er usmagelig og som vi kan se, også total fejlslagen. Duo Discus T tilbringer væsentligt flere dage med flyve vejr i hangaren end i luften. DG 300 flyver endda endnu mindre. Ser vi på antal starter viser det jo endnu engang blot, at det er en god skoleafdeling, som holder gang i en flyveklub, og ikke de piloter, som kommer og flyver 2-3 gange pr. sæson. Jeg er af den helt klare overbevisning, at skal vi overleve og forøge vores medlemstal, er det af største vigtighed, at det grundmateriel vi har, er moderne og lever op til nutidens verden. Allerhelst skal det være fly, som kan starte selv, så vi får en så lidt mandskabskrævende startmetode som muligt, hvor en instruktør og en elev kan mødes i klubben og klare sig selv også på hverdage. Der er i øjeblikket stor bevågenhed på haverier med ”turboflyene”, fra både union og trafik og byggestyrelsen. Disse havarier skyldes langt hen af vejen, at ”turboen” ikke starter (hvilket vi jo også kender fra vores Duo) og piloten er så ikke ordentligt skolet til disse fly. Dette har så resulteret i nogle kedelige haverier gennem de seneste år. Derfor vil en grundskoling med sådanne fly give kommende piloter en meget bedre uddannelse i brugen af motor og kendskab til de kedelige ting, med dårlig glidetal, med udfoldet motor etc. Flyslæb som startmetode er glimrende og skal bruges som supplement, men den seneste sæson har også vist nogle negative sider ved denne metode, som vi ikke må ignorere. Vi er meget afhængige af vore slæbepiloter og at de kommer og passer vagterne, de seneste 10 instruktørvagter jeg har haft, er de desværre udeblevet de 6 gange. Samtidig lammer vi vores UL afdeling ret meget, når vi lægger beslag på Eurofoxen til slæb i weekender. Dette gør at UL piloter ikke kan tage på nogle længere ture ud i fædrelandet, og skolingen for UL elever bliver noget amputeret i weekenderne. Godt grundmateriel vil helt sikkert tiltrænge flere nye til sporten, give mere liv på pladsen og dermed øge kendskabet til klubben i lokalområdet. Får vi flere nye ind, bliver der jo også bedre belæg for at have gode strækfly og sikkert også bedre råd til det. Det jeg vil frem til er, at hvis vi fortsætter med at være så visionsløse, som vi er nu, dør vi som svæveflyveklub, men vi har sikkert nogle få år tilbage for de få i klubben, der er uddannede og som lige kommer og flyver nogle få dage hver sæson.

Jeg er fuldt ud klar over at det er hjerteblod vi berører her, men lad os nu kigge indad og se om ikke vi kan lave os en god og fremtids sikret svæveflyveklub. De ydre rammer er jo vel nok de bedste i landet.

Mvh.

Ove Sørensen



Ny Solopilot.

S emnerPosted by Ove Sørensen Thu, September 15, 2016 22:14
Så fik vi endnu en solopilot i klubben her til aften.
Stort tillykke til Jens Otkjær med det fine resultat.




Skoleflyvning onsdag

S emnerPosted by Ove Sørensen Tue, July 19, 2016 18:27
Så ser det ud til at der endelig bliver en sommerdag nu på onsdag. Skal vi se om vi kan samle folk sammen til lidt aftenskoling. Der er flere elever der har meldt sig, og jeg skal selvfølgelig nok virke som instruktør. Håber der er en af de gode slæbepiloter der kan hjælpe ? smiley

Next »